صفحه نخست مقالات ترانسمیتر-چیست؟
ترانسمیتر چیست؟

ترانسمیتر چیست؟

ترانسمیتر در لغت به معنای فرستنده است، در دنیای ارتباطات ترانسمیتر به دستگاهی گفته می‌شود که امواج رادیویی را از طریق آنتن ارسال می‌کند.

در دنیای کنترل فرآیند (اتوماسیون صنعتی)، ترانسمیتر وسیله ای است که سیگنال تولید شده توسط یک سنسور را به سیگنال ابزار دقیقی تبدیل می کند که نشان دهنده یک پارامتر در حال اندازه گیری و کنترل است.

به طور معمول سیگنال خروجی ترانسمیتر یک مقدار استاندارد آنالوگ مانند 0 تا 10 ولت یا 4 تا 20 میلی آمپراست.

در کنترل فرآیند سیگنال خروجی ترانسمیتر برابر با 0 تا 100% پارامتر فیزیکی حس شده در سنسور است.

در یک سیستم توزین مقدار وزن یک پارامتر فیزیکی است که قصد اندازه گیری آن را داریم، لودسل همان سنسور است، سیگنال خروجی لودسل مقداری غیراستاندارد دارد، ترانسمیتر وزن این سیگنال را به مقادیر استاندارد تبدیل می‌کند و آن را برای پردازش به کنترلر (plc یا pc یا …) ارسال می‌کند.

برای مثال یک ترانسمیتر وزن با خروجی جریان 4 تا 20 میلی آمپر که یک لودسل با ظرفیت 200 کیلوگرم به آن متصل است به ازای 0 تا 200 کیلوگرم (0 تا 100%) 4 تا 20 میلی آمپر تولید می‌کند.

انواع دیگری از ترانسمیترها هستند که مقدار پردازش شده را به صورت دیجیتال منتقل می‌کنند، مانند ترانسمیترهایی که قابلیت ارتباط modbus ، hart یا شبکه اترنت را دارند. در این ترانسمیترها علاوه بر انتقال مقدار فرآیند (pv) پارامترها بیشتری نیز قابل انتقال است.

حال که با ترانسمیتر و سنسور آشنا شدیم نگاهی به محل قرارگیری ترانسمیتر(مثال ترانسمیتر وزن پارس مگا مدل pm-ltd11a)در یک سیستم کنترل فرآیند بیاندازیم.

همانطور که قبلا گفته شد ترانسمیتر سیگنال دریافتی از سنسور را به مقدار فرآیند (pv) تبدیل می‌کند که نشان دهنده متغیر اندازه گیری شده فیزیکی است.

کنترلر دستگاهی است که تفاوت بین متغیر فرآیند (pv) و نقطه تنظیم (sp) را بررسی می کند.

سپس با توجه به نتیجه مقایسه pv و sp تعیین می‌کند چه اقدامی انجام شود و در نهایت یک سیگنال دیجیتال یا آنالوگ در خروجی خود تولید می‌کند. کنترلرها معمولا یک plc هستند.

ضمن قدردانی از حسن انتخاب شما، باعث افتخار است تا با ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات سازنده خود، ما را در راستای دستیابی به هدف اصلی‌مان که جلب رضایت شما کاربران عزیز است یاری نمایید.